Dieta mamy karmiącej piersią

 

Żywienie kobiety karmiącej piersią

Powszechnie mówi się, że mama karmiąca piersią nie musi stosować specjalnej diety w okresie laktacji. Z drugiej strony przestrzega się mamy, aby powoli i stopniowo wprowadzały do swojej diety po porodzie pewne „kontrowersyjne” pokarmy.

Jak jest naprawdę? Tak jak w życiu – wszystko zależy od indywidualnych skłonności.

Jeżeli Ty lub Twój partner jesteście alergikami albo w Waszej rodzinie są przypadki alergii – lepiej "dmuchaj na zimne" i ostrożnie konstruuj swoją dietę w pierwszych miesiącach karmienia piersią. Jeżeli nie ma podstaw, aby przypuszczać, że maluch może być alergikiem – można być trochę odważniejszym w konstruowaniu diety.

Niezależnie od tego pamiętaj, że ciężkostrawne, wzdymające i mocno przetworzone produkty spożywcze mogą niepotrzebnie obciążyć układ pokarmowy Twojego dziecka i powodować kolki. Dla spokoju maluszka (i Waszego spokojnego snu nieprzerywanego płaczem niemowlęcia) lepiej zwracać uwagę na to, co jesz, gdy karmisz piersią.

Czy mama karmiąca piersią musi „jeść za dwoje”?

 Mitem jest powszechne przekonanie, że na ilość pokarmu (wytwarzanego mleka kobiecego) ma wpływ sposób odżywiania się matki. Produkcja pokarmu uzależniona jest od samej chęci i potrzeby karmienia mamy oraz od odruchu ssania piersi przez niemowlę. Jednak należy zdać sobie sprawę, że niektóre składniki z pożywienia przedostają się wraz z mlekiem matki do organizmu dziecka – te dobre, jak i złe. Dlatego każda mama powinna zadbać o zdrowe, urozmaicone i wartościowe odżywianie siebie i swojego dziecka.

W okresie laktacji nie powinnaś "jadać za dwoje” – to nie o to chodzi, byś spożywała dwa razy tyle pokarmów, co zawsze, ale o to byś jadła różnorodnie, dostarczając wszelkich, niezbędnych składników odżywczych. Nieregularne, nieurozmaicone czy monotonne odżywianie może być przyczyną niedoborów pokarmowych – zarówno u Ciebie, jak i u Twojego dziecka.

Zamiast "jeść za dwoje" czy to w trakcie ciąży czy laktacji, lepiej "jedz dla dwojga" - z rozsądkiem i świadomie. Zobacz przykładowe produkty które moga być w diecie mamy w ciąży i karmiącej (pamiętaj, że nie wszystko to, co może spozywać mama w ciąży, może również jeść czy pić mama karmiąca). 

W trakcie karmienia piersią Twoje zapotrzebowanie energetyczne wzrasta o ok. 500kcal/dobę, więc - jak sama widzisz – nie musisz jeść za dwoje. Większe zapotrzebowanie na energię wynika z tego, że mama codziennie wytwarza ok. 800ml mleka, na skutek czego traci ok. 700kcal i 10g białka dziennie. Najkorzystniej jest, jeśli w dziennej racji pokarmowej mamy karmiącej znajdzie się ok. 12-14% energii z białka (w tym 60% z białka zwierzęcego), 30% z tłuszczu oraz 55-60% z węglowodanów.

mgr inż. Joanna Walczewska