Napoje zbożowe – roślinne alternatywy dla mleka cz. 2

 

Napój jaglany

 

To kolejna propozycja na zastąpienie mleka w naszym jadłospisie i do tego jest to produkt, który możemy wykonać samodzielni w domu! Skład mleka jaglanego bazuje oczywiście na kaszy jaglanej, która jest przyrządzana z prosa. Jej właściwości zdrowotne zostały gruntownie przebadane, stąd wiadomo, że jest wartościowym produktem dla alergików oraz osób chorych na celiakię, ponieważ nie zawiera glutenu. Można podawać je niemowlętom po 4tym miesiącu życia lub używać jako dodatku do wielu wyrobów bazujących na mleku, jak naleśniki, gofry, ciasta, koktajle, musli itp.


Mleko jaglane,
jako wytworzone z prosa, posiada wszystkie właściwości odżywcze przypisywane kaszy:

- zawiera łatwo przyswajalne i lekkostrawne białko,

- witaminy z grupy B oraz witaminę E,

- pierwiastki żelazo, miedź, krzem i wapń,

- lecytynę poprawiającą pamięć i koncentrację.

Jak wspomnieliśmy wyżej, mleko jaglane można wykonać samodzielnie, choć to domowe może różnić się smakiem i konsystencją od sklepowego. Sam przepis jest prosty:

 

500 ml wody,

1 szklanka dobrze ugotowanej kaszy jaglanej,

3 lub 4 sztuki suszonych daktyli (jeśli chcesz słodszy napój, dodaj więcej),

laska wanilii (możliwa, ale nie jest konieczna).

 

Wszystkie składniki, oprócz wanilii, blendujemy na gładką masę, a uzyskany gęsty napój przecieramy przez gęstą gazę. Na koniec możemy dodać nieco wanilii, a jeśli napój okaże się za gęsty – rozcieńczamy go wodą. Takie mleko domowej produkcji przechowujemy w lodówce do dwóch dni od przyrządzenia.

 

Jednak UWAGA: mleko z kaszy jaglanej ma wysoki indeks glikemiczny, więc szybko podnosi poziom cukru we krwi i tym samym nie jest wskazane dla osób chorujących na cukrzycę. Mleko jaglane jest również dość kaloryczne – w szklance znajduje się ok. 170 kcal, a tradycyjne mleko 2% to ok. 120 kcal. Zawarty jednak w kaszy jaglanej krzem wspomaga układ trawienny i przemianę materii, więc nawet będąc na diecie odchudzającej raz na jakiś czas możesz sobie pozwolić na jaglanego „szota”.

 

Napój ryżowy

 

To kolejna propozycja dla osób uczulonych na laktozę. Dostępne jest w różnych wariantach smakowych, z dodatkiem cukru, witamin, żelaza czy wapnia na pewno stanowi ciekawe urozmaicenie diety.

Napój ryżowy jest źródłem magnezu, który poprawia nam pamięć i koncentrację oraz witaminy E, hamującej i neutralizującej działanie wolnych rodników. Warto napomknąć, że składnikiem mleka ryżowego jest kwas p-aminobenzoesowy, który chroni przed niekorzystnym działaniem promieni UV. Mleko ryżowe wspomaga układ odpornościowy i jest też polecane osobom cierpiącym na

zaburzenia gospodarki lipidowej.

Co ważne, mleko ryżowe nie zawiera szkodliwych dla organizmu nasyconych kwasów tłuszczowych czy cholesterolu. Przeciwwskazaniem do picia mleka ryżowego jest cukrzyca, ponieważ mleko ryżowe ma wysoki indeks glikemiczny.

Aby wykonać je w domu, potrzebujesz: szklankę ryżu (najlepiej naturalnego, ale może też być ryż biały), litr wody, łyżeczkę brązowego cukru, szczyptę soli.

Ryż dokładnie wypłukaj, wsyp do naczynia i zalej wodą. Naczynie przykryj i odstaw na noc, aby ryż dobrze się namoczył, a następnego dnia całość zblenduj. Otrzymaną masę mocno odsącz na gazie, a odciśnięty płyn zlej do butelki. W lodówce możesz go przechowywać do około 2-3 dni. Ponieważ napój ryżowy może się rozwarstwiać (naturalny proce), przed użyciem dokładnie wymieszaj go w butelce. Jeśli zależy Ci na dodatkowym smaku, dodaj nieco ulubionego syropu klonowego lub z agawy.

 

Od czasu do czasu wypływa temat arszeniku w ryżu. Faktycznie, składnikiem ryżu i jego przetworów jest arsen występujący w ziarnach naturalnie, wchłaniany przez nie ze środowiska w trakcie wzrostu rośliny. Arsen jest pierwiastkiem toksycznym dla człowieka, a w mleku ryżowym mo pojawiać się pewne ilości tego pierwiastka. Dlatego rekomenduje się, aby mleko ryżowe nie stanowiło podstawowego napoju mlecznego w diecie, a jedynie było dodatkiem. Szczególnie ważne, aby nie sięgały po nie codziennie dzieci oraz kobiety w ciąży i karmiące piersią.

Pamiętajmy jednak, że mleko ryżowe jest najbardziej hipoalergiczne wśród napojów roślinnych, przez co może być właściwym wyborem dla osób z licznymi alergiami m.in. na orzechy. Ze spożywania go skorzystają też osoby mające problemy z trawieniem białek. Jednak pamiętaj, że wartość odżywcza mleka ryżowego różni się od mleka krowiego i nie można traktować na równi tych dwóch napojów.

 

Napój sojowy

 

Napój sojowy to najpopularniejszy napój roślinny stosowany jako zastępstwo dla mleka. Jest produktem wyróżniającym się pod względem zawartości białka - dostarcza go w około 3%, podczas gdy pozostałe napoje mają go mniej niż 1%. Wzbogacony napój sojowy staje się najlepszym odpowiednikiem mleka krowiego.

Dodatkowo, soja jest bogatym źródłem witamin z grupy B i składników mineralnych (potasu, wapnia, magnezu, fosforu czy żelaza). Zawiera także dużą ilość fitoestrogenów (genisteiny i daidzeiny), wykazujących działanie łagodzące w dolegliwościach związanych z menopauzą (otyłość, choroby serca, wahania nastroju, depresja) oraz jako środek w profilaktyce raka prostaty. Dodatkowo, napoje sojowe zmniejszają także ryzyko choroby niedokrwiennej serca i miażdżycy.

 

Mleko sojowe polecane jest osobom z nietolerancją laktozy, alergią pokarmową na białko zwierzęce oraz cierpiącym na różne schorzenia układu pokarmowego. Napój ten nie podwyższa poziomu kwasu żołądkowego. O ile mleko nie zostało dosłodzone, może być stosowane także przez osoby cierpiące na cukrzycę z racji niskiego indeksu glikemicznego.

 

Systematyczne spożywanie mleka sojowego może powodować obniżenie trójglicerydów we krwi i wpłynąć na całkowity poziom cholesterolu we krwi oraz podwyższenie dobrych lipoprotein o dużej gęstości. Dzięki temu spożywanie mleka sojowego może być elementem profilaktyki chorób serca.

Substancje zawarte w mleku sojowym powodują też zwiększenie odporności naczyń krwionośnych na wahania ciśnienia krwi, przez co są mniej podatne na uszkodzenia.

 

 

Lista najpopularniejszych napojów roślinnych zamyka się w sześciu propozycjach. Z każdej warto skorzystać, bo każda w jakimś stopniu przyczynia się do poprawy naszego zdrowia i samopoczucia, a jednocześnie wspaniale urozmaica nam codzienną dietę. Zatem smakujmy! https://misiontek.pl/category/mleko-i-napoje-mleczne