Żywienie kobiety w ciąży

 

Żywienie przyszłej mamy

Prawidłowe żywienie kobiety – przyszłej mamy – ma istotny wpływ na rozwój dziecka i kształtowanie się jego narządów jeszcze przed poczęciem. Ewentualne niedożywienie kobiety w ciąży, będzie mieć wpływ na jej samopoczucie, powstawanie niedoborów pokarmowych u rozwijającego się płodu, a także potencjalne powstanie wad rozwojowych u dziecka.

Dlatego tak bardzo istotnym jest prawidłowe odżywianie się kobiety w wieku rozrodczym – jeszcze przed zajściem w ciążę. Jednym z najważniejszych (z punktu widzenia zdrowia dziecka jeszcze przed jego poczęciem) składników pokarmowych jest kwas foliowy, którego zazwyczaj w diecie Polek jest za mało – a w przypadku ciąży jego niedobór może być przyczyną wady cewy nerwowej oraz niedokrwistości megaloblastycznej u niemowlęcia. To są bardzo poważne choroby o konsekwencjach na całe życie – dlatego warto świadomie się odżywiać i spożywać na co dzień produkty bogate w kwas foliowy bądź przyjmować odpowiedni suplement diety zalecony przez ginekologa prowadzącego ciążę.

Produkty żywnościowe naturalnie bogate w kwas foliowy: banany, rośliny strączkowe (fasola, soczewica), warzywa zielone (szpinak, sałata, natka pietruszki, szparagi, kapusta brukselska, groszek zielony, brokuły), buraki, ryż, orzechy ziemne.

 

Ile powinno się przytyć w czasie ciąży?

Zdarza się, że przyrost masy ciała kobiety ciężarnej jest błędnie rozumiany – jako konieczność jedzenia „za dwoje”. Niekiedy przyszła mama zamiast spożywać regularne, urozmaicone posiłki, zapobiegając w ten sposób niedoborom pokarmowym, czuje się w obowiązku dostarczać podwójne porcje składników odżywczych i energii w stosunku do zwyczajowej diety sprzed ciąży. Skutkiem takiego błędnego odżywiania może być nadwaga, otyłość, a nawet powikłania związane z cukrzycą kobiety ciężarnej.

Nie trzeba jeść "za dwoje" - tylko jeść "dla dwojga" - prawie tak samo brzmi, ale jak wiadomo, "prawie" robi wielką różnicę :). 

Nieprawidłowe odżywianie kobiety wpływa negatywnie na sam przebieg ciąży, a w niektórych przypadkach może być przyczyną przedwczesnego porodu, przewlekłych chorób rozwijającego się płodu, a nawet poronień.

W trakcie ciąży kobieta powinna uzyskać przyrost masy na poziomie około 10 – 12kg. To prawidłowy objaw w tym okresie.

Na wzrost masy ciała kobiety ciężarnej składają się:

  • regularny przyrost masy ciała płodu,
  • zwiększanie się objętości wód płodowych
  • masa łożyska.

Pamiętaj, że przyrost masy ciała w ciąży powinien być równomierny – w pierwszym trymestrze powinnaś przybrać ok. 1kg/miesiąc, a w kolejnych ok. 0,4kg/tydzień. Warto się regularnie ważyć w czasie ciąży (najlepiej na tej samej domowej wadze) i zapisywać sobie postępy, aby łatwo móc prześledzić przyrost masy ciała. Te zapiski przydadzą się także po ciąży - będziesz mogła sprawdzić, jak idzie Ci powrót do wagi sprzed ciąży.

Czy będąc w ciąży muszę przejść na specjalną dietę?

Nie, specjalnej diety nie trzeba stosować, o ile Twój lekarz nie zalecił Ci inaczej. Powinnaś przestrzegać zasad zdrowego i racjonalnego żywienia. Zaleca się, aby dzienna racja pokarmowa kobiety w ciąży była zwiększona o 300 kcal w porównaniu do normalnej (codziennej). 
Oznacza to, że powinnaś spożywać dziennie ok. 2500 kcal. Jeśli jednak prowadzisz aktywny tryb życia lub wykonujesz pracę fizyczną, Twoje zapotrzebowanie energetyczne wzrośnie.

 

 

Opracowano na podstawie:

  • Lange.E., Rutkowska B. (2003): Karmienie naturalne. Żywienie niemowląt zdrowych i chorych. Wydawnictwo SGGW. Warszawa.
  • Słomko Z., Hasik J., Blumska-Hepner K., Kempiak J., Mościcki A., Ropacka M. (2008): Żywienie kobiet ciężarnych. [w:] Żywienie człowieka zdrowego i chorego. (red.): Hasik J. i Gawęcki J., Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, tom 2, s. 48.

 mgr inż. Joanna Walczewska